Nu de zomervakantie voorbij is

De zomervakantie is helaas al weer (bijna) voorbij.

Ik hoop dat je hebt genoten van die lange, zwoele zomerse avonden of, zoals in mijn geval, van die heerlijke rustige en prachtige vroege ochtenden waarin je je alleen op de wereld waant….

Van dat gevoel van vrijheid wanneer je vooral buiten leeft…

Van lekker koude wijntjes in de tuin of op het terras….

Van gezellig BBQ-en met vrienden…

Soms kan het lastig zijn om de veranderingen in je leefstijl die je voor de vakantie hebt ingezet weer op te pakken na een periode van weldaad en overvloed.

Maar…..met onderstaande tips heb jij je gezonde leefstijl zo weer op de rit!!!

Wacht niet op het juiste moment
Het juiste moment om de draad weer op te pakken is er namelijk niet. Er is altijd wel een reden om uit te stellen: een verjaardag, een etentje, het is 32 graden, het is bijna weekend, noem maar op. Als je echt iets wilt veranderen dan begin je nu direct. Want wanneer je tegen jezelf  zegt dat je maandag wel begint, geef je jezelf in werkelijkheid een vrijbrief tot maandag om te eten en te doen wat je maar wilt. 

Hier doe ik het voor
Merk je toch nog drempel bij jezelf, dan betekent dit waarschijnlijk dat de korte termijn winst van het niet veranderen groter is dan de winst van een gezonde leefstijl. In dat geval heb je “het waarom”  van een gezonde leefstijl onvoldoende helder op je netvlies staan. Neem in dit geval eens even de tijd om voor jezelf op te schrijven waarom je dit ook al weer wilde. Neem geen genoegen met een antwoord als ” ik wil 10 kilo afvallen”, maar daag jezelf uit om helder te krijgen wat 10 kilo afvallen je dan gaat opleveren. Zet deze “winst”  af tegen de korte termijn winst van je uitstelgedrag en kies bewust.

Een gezonde leefstijl vraagt voorbereiding
Zorg vervolgens dat je niks aan het toeval over laat. Een gezonde leefstijl vraagt de nodige voorbereiding. Zorg dat je voldoende gezonde producten in huis hebt, dat je keuken aan kant is voor je naar je werk gaat, zodat je bij thuiskomst direct kunt gaan koken (in plaats van dat je je eerst door de tsunami van gisteren heen moet worstelen), dat je bijtijds vlees uit de vriezer haalt, vul maar aan….

Plan
Maak hele concrete afspraken met jezelf. Wanneer doe je boodschappen, wanneer ga je sporten, wanneer heb je “me-time”. Plan dit in in je agenda en houd je aan de afspraken met jezelf!

Ga niet over de top!
Zeker wanneer je in de zomer iets bent aangekomen bestaat het risico dat je gaat compenseren, dus dat je geneigd bent om jezelf uit te hongeren. Doe dit vooral NIET! Hiermee werk je jezelf op de lange termijn alleen maar tegen. Allereerst omdat je dit niet vol gaat houden. Maar ook omdat dit ongezond is voor je lijf! Het risico dat je onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en dat je stofwisseling zich gaat aanpassen aan dit tekort is groot! Neem de kilo’s voor lief en richt je op wat voor je ligt. Je hebt genoten, dus hoe zonde om jezelf daar nu voor af te straffen!

Heel veel succes!

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*