Hoe afspraken met jezelf helpen om grip te krijgen op je eetgedrag

Toen ik afgelopen donderdag thuis kwam uit mijn werk zat mijn man aan de eetkamertafel met een biertje en een restje verjaardagschips.
Ik pakte een wijntje, schoof aan aan tafel en we vertelden elkaar over onze dag. Al pratende verdween mijn hand ongemerkt in de zak paprika chips…. om me een paar tellen later pas te realiseren wat ik nu eigenlijk aan het doen was!

Ik eet eigenlijk nooit chips doordeweeks en probeer alcohol te beperken tot 2 glaasjes per week, meestal in het weekend. Nu zat ik hier op donderdagmiddag, met een glas wijn, aan de chips en dat alles vlak voor etenstijd!

Gelukkig zijn dit soort momenten geen reden meer om naderhand te zwelgen in schuldgevoel en zelfmedelijden of om volledig door te slaan in een “what the hell” eetbui. Ik heb namelijk een manier gevonden om om te gaan met dit soort momenten, die worden uitgelokt door verraderlijke verleiders (waarmee ik doel op de zak chips in dit geval en niet op mijn man :-)).

Dit was voor mij een essentiële stap in het proces om grip te krijgen op mijn eetgedrag, omdat er zo vreselijk veel verleiders zijn en zo vreselijk veel momenten waarop je hieraan wordt blootgesteld, waardoor het onmogelijk is om al deze verleiders te ontlopen.

Om er voor te zorgen dat deze verleiders niet bepalen wat ik wel of niet eet, heb ik mezelf aangeleerd duidelijke afspraken met mezelf te maken over “snoepmomenten”.

Ik kan bijvoorbeeld heel erg genieten van een drankje en een hapje aan het einde van de middag. De afspraak die ik met mezelf heb gemaakt is dat ik een borrelmoment beperk tot het weekend, waarbij ik heel duidelijk met mezelf heb afgesproken dat “weekend” betekent vrijdag en zaterdag, dus maximaal 2 x per week. Mijn ervaring is namelijk dat, wanneer ik dat niet doe, er altijd wel een aanleiding is (ik altijd wel een aanleiding vind) voor zo’n borrelmoment. Ongemerkt loop ik dan het risico mezelf een nieuwe, ongewenste gewoonte aan te leren, zoals de gewoonte om weekend te vieren van donderdagmiddag tot zondagavond :-).

Deze afspraken voorkomen dat je steeds op het moment waarop je wordt blootgesteld aan verleidingen nog met jezelf in discussie moet of je “het wel of niet zal doen”. Geloof me, wanneer je deze strijd ter plekke aan moet gaan, dan verlies je bijna altijd.

Maak je echter vooraf heldere afspraken met jezelf, dan voorkom je niet alleen dat je meer eet dan je wilt, je voorkomt ook het gevoel een continue strijd te moeten leveren tegen alles “dat je niet mag”.
Dit laatste is belangrijk om een positieve mindset te kunnen behouden. Voel maar eens het enorme verschil in wat het met je doet wanneer je hardop tegen jezelf zegt: “ik mag dit niet” versus “ik kies er bewust voor dit nu niet te nemen”. Want dat is precies het nuanceverschil tussen het volgen van een tijdelijk dieet en het maken van aanpassingen in je leefstijl! 

Nu zal je misschien denken, dat is leuk, maar je afspraken hebben niet kunnen voorkomen dat je op donderdag al aan de wijn en de chips zat. Dat klopt zeker. Maar…wel hebben ze kunnen voorkomen dat ik onbewust een tweede wijntje heb genomen en hebben ze er voor gezorgd dat ik die week heel bewust de “vrijmibo”  heb omgezet in een “domibo”, waardoor ik de grip op mijn eetgedrag direct terug heb kunnen pakken.

Wat ik je vooral wil meegeven is dat gezond afvallen of het hebben van een gezonde leefstijl niet draait om het jezelf ontzeggen van verleidingen. In een gezond eetpatroon is namelijk ruimte voor verleidingen.
Het gaat om het hebben van een duidelijk plan met duidelijke afspraken zodat niet de verleidingen maar jij in regie bent over je eetgedrag en afvallen, gezond leven en genieten hand in hand kunnen gaan!


Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*