Ze worden steeds mooier

Ik kan me nog goed herinneren hoe ze de eerste keer m’n praktijkruimte binnenkwam.
Ze was niet alleen ontevreden over haar gewicht, haar grootste probleem was wel dat ze totaal haar plezier in eten was kwijtgeraakt.

Geen snelle suikers, geen brood, geen zuivelproducten, “ik mag eigenlijk helemaal niks”. Er niet van overtuigd dat dit dé manier voor haar was om af te vallen was ze in haar zoektocht naar een andere “oplossing” bij mij aanbeland. Ze vertelde me dat haar huidige dieetregels zo streng waren, dat ze niet alleen zichzelf voor de gek hield, maar ook de dame die haar begeleidde. Het lukte haar namelijk niet om de strenge regels op te volgen, maar durfde hier niet eerlijk over te zijn, omdat haar bezwaren eerder door de dame in kwestie werden weggewuifd onder het mom van “als je wat wilt, zul je er wat voor over moeten hebben”.

We zijn samen aan de slag gegaan om weer op een gezonde en vooral normale manier te gaan eten. Al snel merkte ze dat haar vage buikklachten hier van opknapte en dat ze zich een stuk fitter begon te voelen. Hierdoor zat ze een stuk beter in haar vel, lukte het haar om het wandelen op te pakken en daar ook van te genieten en al snel merkte ze dat het cijfer op de weegschaal veel minder belangrijk werd.

Toen ik haar vorige week sprak straalde zij haast van mijn computerscherm af. Ik had haar gevraagd om, ter voorbereiding op onze een na laatste afspraak, voor zichzelf eens op een rijtje te zetten wat zij de afgelopen maanden had bereikt. Hoe zij dit voor elkaar had gekregen, welke stappen belangrijk hierin waren gebleken en met name ook wat er de afgelopen maanden concreet was veranderd.

Door weer normaal met eten om te leren gaan, had zij haar leefstijl geoptimaliseerd op een manier die háár past, waardoor er eigenlijk geen sprake meer was van “volhouden” of een dieet. Hierdoor is haar stress over eten verdwenen en kan zij weer genieten van lekker eten. “Vroeger ging ik uit frustratie om 17 uur aan de cola en de chips. Nu ga ik rond die tijd lekker koken”.

Zij had het plezier in het bereiden van eten teruggevonden en was zelfs aan het bakken geslagen. Waar dit voorheen eigenlijk een activiteit was die zij beter kon vermijden, omdat ze dan haar baksels zelf op zou eten om zich hier daarna direct schuldig over te voelen omdat dit eigenlijk niet “mocht”, kan zij nu genieten van het uitproberen van nieuwe dingen en daar dan ook zonder schuldgevoel een stukje van eten, zonder door te slaan.

“Het leuke is ook nog dat die baksels steeds mooier worden! Ik kan hier zo van genieten”.

Hoeveel ze nu was afgevallen? Dat wist ze eigenlijk niet. Ze had haar weegschaal weggezet, want ze voelde zich op alle fronten fantastisch :-).

En dat is vaak toch waar je het voor doet? Een cijfertje op de weegschaal zegt namelijk geen ene moer. Dat cijfer staat ergens voor. Iets dat je nu niet kunt of iets wat je niet doet. Dat is jouw échte waarom. Zolang je dit niet helder hebt voor jezelf zal je gewicht altijd een strijd blijven. Zo zat mijn echte waarom in het me fit en energiek voelen om zo dingen te kunnen ondernemen die ik leuk vind. Door me daar op te focussen bleek dit doel veel eerder haalbaar dan het doel wat ik vroeger altijd nastreefde, namelijk een maatje 38-40. Sterker nog, toen ik zo rond mijn 24e maat 40 droeg voelde ik me niet alleen nog steeds te dik, ik had totaal geen fut. Ik werkte 36 uur, maar meer deed ik niet. Ik leefde op blikjes slimvast en sigaretten om die laatste paar kilo’s maar kwijt te raken. Nu, bijna 20 jaar verder, heb ik maat 42, wandel ik elke dag met gemak een uur, werk ik fulltime als coach en directeur in mijn eigen bedrijf en volg ik daarnaast regelmatig trainingen en cursussen. Daarnaast lees ik graag, of ga ik lekker naar buiten met mijn man. Ik zit lekker in me vel, kan de dingen doen die ik graag doe, voel me veel slanker dan 20 jaar geleden en geniet van lekker eten.

Ik ben heel benieuwd wat dit bericht met je doet. Heb jij jouw “waarom” al helder? Of denk je dat het voor jou anders ligt, dat jouw geluk puur samenhangt met je streefgewicht? Zou je dit hieronder met me willen delen?

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*