Lekker belangrijk – doe jij er wel toe?

De afgelopen maanden waren een perfecte voedingsbodem voor mij om terug te vallen in oud gedrag. Deels door de impact van Corona, maar ook omdat er nogal wat veranderingen hebben plaatsgevonden op werkgebied. Van 3 dagen werken in Zwammerdam naar 2, van werken op kantoor naar werken thuis, van gedeeltelijke werkhervatting op locatie weer terug naar volledig thuis. Van het opstarten van een deel van mijn werkzaamheden in een salon aan de andere kan van Alphen naar volledig werken vanuit huis, terug naar werken in de salon. Al met al hadden deze wisselingen nogal wat invloed op mijn dagstructuur.

Nu zit het regelmatig en gezond eten er bij mij wel redelijk ingebakken, maar bewegen is nog altijd een lastig dingetje. Niet omdat ik het niet wil of belangrijk vind, maar wel omdat ik snel geneigd ben andere prioriteiten te stellen. Ik heb nogal de drang om mezelf vooral nuttig te moeten maken. Dus in plaats van ‘s ochtends en ‘s middags 20-30 minuten te fietsen van en naar werk, kroop ik de laatste maanden soms als om 7 uur achter mijn laptop. En omdat ik echt geen avond sporter ben resulteerde dit er in dat het regelmatig bewegen er uit sloop.

Totdat mijn lichaam me seintjes ging geven dat er toch echt wat moest gebeuren. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik moeier werd en dat ik weer last kreeg van mijn rug en schouders. Ook miste ik mijn fietstochtjes, want ik kon nergens meer mijn hoofd ordenen. In de ochtend zit ik namelijk bomvol ideeën en deze ideeën ontwikkelen zich in de loop van ochtend. Vaak begint dit al onder de douche of op het toilet, maar op de fiets krijgt dit steeds meer vorm. Eenmaal op m’n werk pak ik dan ook altijd eerst pen en papier om deze ideeën op te schrijven.

Doordat ik nu direct aan het werk ging merkte ik dat mijn hoofd onrustig werd en vol zat. De druk werd alleen maar opgebouwd, maar nergens werd dit “ontlucht”. Ik had een vol en moe hoofd en raakte meer gestrest en geïrriteerd, wat voor niemand leuk is maar wat ook niet helpt bij het gezond eten. Moeheid en stress zijn voor mij namelijk ideale verleiders om vooral “makkelijk” te gaan eten (lees: brood of thuisbezorgd). Tijd dus om orde op zaken te stellen!

Sinds enkele weken heb ik dan ook het plan opgevat om mezelf weer eens wat belangrijker te maken en de tijd die ik bespaar door het niet te hoeven reizen in mezelf te investeren. Dit betekent dat ik doordeweeks rond 7.15 uur de deur uit stap om 3 kwartier tot een uur te wandelen. Goed voor m’n lijf, goed voor m’n hoofd en daarmee ook goed voor m’n eetgedrag!

Er was niet perse een reden waarom ik dit niet eerder heb opgepakt als wel dat ik me eerst helemaal niet zo besefte dat ik ergens een behoefte liet liggen, tót mijn lijf en m’n hoofd dus aan de bel trokken.
Als ik niet eerder had geleerd om te luisteren naar mijn lijf en hoofd en om regelmatig te reflecteren op mijn gedrag, dan was ik al vele fantastisch fijne ochtendwandelingen misgelopen met alle gevolgen van dien.

Hiermee wil ik je vooral de boodschap geven dat het dus cruciaal is om jezelf regelmatig belangrijk genoeg te vinden.
Wil je me onder dit bericht  laten weten wat je grootste inzicht is naar aanleiding van dit verhaal? Ben heel benieuwd!

O, enne omdat ik in mijn praktijk merk dat veel vrouwen het moeilijk vinden om van zichzelf een prioriteit te maken en om tijd te maken om te reflecteren op wat zij doen, heb ik iets super leuks voor je:
Om je het nodige nadenkwerk te besparen heb ik 10 tips voor je die je kunnen helpen te voorkomen dat, nu de Corona maatregelen weer zijn aangescherpt, je ongemerkt ander eetgedrag gaat vertonen waar je over een paar maanden de rekening van krijgt gepresenteerd.
Je kunt deze tips hier GRATIS downloaden! Veel leesplezier!

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*