Laat je niet verleiden door gebakken lucht

Vandaag wil ik je graag kennis laten maken met het “halo-effect”.

Het halo-effect is een effect waar wij ons (meestal) niet bewust van zijn, maar waar de reclame industrie maar al te goed weet van heeft en gebruik van maakt.

Het halo-effect wil namelijk zeggen dat wij een product meer gaan waarderen wanneer we ertoe gebracht worden om het te associëren met iets goeds.

Een belangrijk voorbeeld vind ik zelf de neiging die wij hebben om biologische producten en producten met uitsluitend “natuurlijke ingrediënten”  automatisch te zien als gezonde alternatieven.

Want biologische producten mogen dan een heel puur en eerlijk karakter hebben, ze zijn stiekem helemaal niet minder calorierijk dan “normale”  producten.

Ondanks hun gezonde imago zitten er in een zak ecochips net zoveel vetten en calorieën als in een zak huis-, tuin- en keukenchips.

Niet de voedingswaarde, maar het goede, milieuvriendelijke imago van biologisch voedsel zorgt ervoor dat het gratis en voor niets ook het etiket “gezond”  opgeplakt krijgt.

Het is dan ook te allen tijde belangrijk dat je zelf logisch na blijft denken. Een stuk taart van dadels, gemalen notenmeel en andere pure ingrediënten is en blijft nog steeds een stuk taart en geen calorieloze “gebakken lucht”.

Zo leveren suikers uit fruit of honing net zo veel calorieën als geraffineerde tafelsuiker!

Om je te helpen bewuste keuzes te maken vind je in de afbeelding een samenvatting van de vele, verschillende benamingen waaronder je suiker kunt aantreffen in producten. Zo laat jij je nooit meer voor de gek houden door het halo-effect en de verkopers die hier op in spelen!

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*