Ik zou eigenlijk moeten….

Herken je dat? Je neemt je voor om gezonder te gaan eten. Elke keer zeg je weer tegen jezelf dat je nu toch echt meer fruit zou moeten gaan eten, want je weet inmiddels wel dat hier een verbeterpuntje ligt ;-).

Maar je betrapt jezelf er steeds weer op dat je blijft hangen in de fase waarin je wilde plannen en ideeën vormt. Je bent namelijk echt wel van goede wil, maar waarom lukt het nu niet om dit gewoon te doen?

Grote kans dat dit komt doordat jouw plan geen actie-plan is!

Dit is precies de reden dat ik in mijn praktijk aandacht besteed aan plannen en organiseren, aangezien het succes van “wat” valt of staat met het “hoe?”.

Je kunt namelijk wel bedenken dat je meer fruit wilt eten (wat), maar
* hoe zorg je dat je fruit in huis hebt?
* hoe zorg je dat je er aan denkt om een stuk fruit te pakken?
* hoe zorg ik dat ik het stuk fruit ook op eet?

Je zal dus moeten zorgen dat je op tijd boodschappen in huis haalt, dat je niet vergeet fruit op je boodschappenlijstje te zetten. Dat het fruit op een of andere manier in je werk-tas beland (en er op het werk natuurlijk ook weer uitkomt!) en dat je zorgt dat je een schilmesje bij je hebt wanneer je hebt gekozen voor een kiwi (tenzij je kiwi’s met huid en haar op eet, maar dat betwijfel ik :-)) en dat je in de buurt bent van een kraan om je handen te wassen (en de groene vlekken uit je witte blouse te halen).

Dit klinkt misschien heel logisch allemaal, maar nu gaat dit alleen nog maar over fruit. Laat staan dat je meer veranderingen wilt doorvoeren in je eetpatroon.
Daarnaast klinkt het misschien wel logisch, maar in de praktijk gaat het hier toch echt vaak mis!

Je kunt namelijk wel bedenken dat je voortaan luncht met een salade, maar als je voor je werk veel onderweg bent, dan heb je toch echt een goed actieplan nodig om dit voor elkaar te krijgen! Zonder plan is de kans groot dat je toch maar een klef broodje koopt bij de pomp en dat de salade ongeopend mee terug gaat naar huis.

Vraag je dus bij je ideeën en plannen altijd af: hoe ga ik zorgen dat dit me ook gaat lukken en onderneem waar mogelijk ook direct actie. Hoe concreter hoe beter! Bedenk je bijvoorbeeld dat je fruit bijna op is? Onderneem dan direct actie door in je agenda te zetten wanneer je naar de winkel gaat om fruit te kopen.

Actie dus!

Klinkt dit nu vooral als heel veel werk, je zal zien dat je van lieverlee automatisch gaat doen wat nodig is om je nieuwe gedrag door te zetten. En op dat moment kun je jezelf feliciteren! Dit is namelijk het moment waarop je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd en daar kun je de rest van je leven plezier van hebben! Voor gewoontegedrag hoef je je namelijk minimaal in te spannen. Dat doe je gewoon!

Welke inzichten geeft dit jou? Zou je dit hieronder met me willen delen?

Share this Post

1 Comment

  1. Ik merk dat ik wel van te voren plan wat ik ongeveer ga eten de komende dagen. zoek recepten die ik wil maken en koop per 2 of 3 dagen tegelijk de boodschappen, fruit en melkprodukten.
    Als ik nu een dag weg ga neem ik brood mee ipv ergens lunchen en in de verleiding kom om toch iets ongezond te eten. Dat komt wel weer als alles beter in miin systeem zit.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*