Ik kom aan van de wind!

Hoe kan het toch dat de een alles lijkt te kunnen eten zonder een grammetje aan te komen, terwijl de ander soms aan lijkt te komen van de wind?

Er zijn meerdere redenen waarom er zulke grote verschillen (lijken) te zitten tussen wat mensen kunnen eten zonder daarvan aan te komen. Ik schrijf “lijken”, want niet alles is soms wat het lijkt, als je begrijpt wat ik bedoel ;-). Ik kom hier later op terug.

Voor de hand liggend lijkt dat personen die meer bewegen meer kunnen eten zonder aan te komen. Dat is absoluut een feit. Net zo goed als dat mannen meer kunnen eten dan vrouwen en dat mensen die langer zijn meer kunnen eten dan hun kleinere medemensen.

Er zijn echter ook minder voor de hand liggende factoren die meespelen en waar we vaak niet van beseffen welke invloed deze hebben.

Wist je namelijk dat de hoeveelheid energie die de ene persoon in rust verbrand ook al aanzienlijk kan verschillen ten opzichte van een ander?  Hier liggen meerdere oorzaken aan ten grondslag: de belangrijkste zijn:

Spiermassa
Spiermassa verbruikt meer energie dan vetmassa. Afhankelijk dus van je lichaamssamenstelling (je vetmassa en je spiermassa), kan deze samenstelling meer of minder gunstig zijn. Mannen hebben van nature meer spiermassa dan vrouwen, waardoor hun verbranding in rust standaard hoger ligt dan die van vrouwen.

Genen
Ik wil niet beweren dat de uitspraak “ik heb nu eenmaal zware botten” klopt, maar er is zeker een erfelijke component die meespeelt. Het kan dus wel degelijk zijn dat je erfelijk bent “belast”. Er zijn zelfs gendefecten waarvan bekend is dat zij de eetlust opwekken, zoals het Prader Willie syndroom.

Hormonen
Ook hormonen spelen een zeer belangrijke rol in de mate waarin je energie verbrand. Zo heb je bijvoorbeeld minder energie nodig hebt naar mate je ouder wordt. Na de overgang veranderd je hormoonsamenstelling waardoor ook je lichaamssamenstelling veranderd. Zo neemt de spiermassa bijvoorbeeld af en de vetmassa neemt toe en we weten inmiddels dat dit ongunstig is voor de energieverbranding.

Verleden van dieten
Een van de allerbelangrijkste oorzaken is het hebben van een dieet verleden. Wanneer je op dieet gaat, zeker diëten die uitgaan van een caloriebeperking van < 1500 kcal, hebben een heel vervelend neveneffect op de rustverbranding. Doordat het lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt gaat het zich hier op aanpassen door zuiniger om te gaan met energie. Het lichaam leert zichzelf als het ware om hetzelfde te doen maar dan met minder energieverlies. Niet alleen is dit uiterst ongunstig wanneer je gewicht wilt verliezen, het is ook nog eens zo dat dit niet zomaar hersteld. Dus wanneer je na een dieet weer “normaal” gaat eten, heeft je lichaam minder energie nodig dan voorheen. Je komt dus sneller weer aan! Dit is dan ook de reden waarom veel vrouwen zelfs extra reserve kilo’s oplopen na een gestrand of gestaakt dieet.

Onjuiste inschatting
Een van de meest onderschatte redenen tot slot heeft te maken met wat ik eerder al schreef: “niet alles is wat het lijkt”. Het kan namelijk soms lijken alsof een ander veel meer kan eten dan jijzelf. Dit kan tot grote frustraties leiden. Je gaat bijvoorbeeld uit eten met vrienden en jij neemt heel bewust alleen een hoofdgerecht, om vervolgens toe te moeten kijken hoe jouw slankere vriendinnen met veel smaak een voor-, hoofd en nagerecht opeten! De grootste vergissing hierbij is echter dat jezelf vergelijken met anderen op deze manier niks zeggend is! Lijners kunnen namelijk in gezelschap vaak prima “streng” zijn voor zichzelf. Een dinertje komen ze vaak nog wel ongeschonden door. Veel interessanter echter is wat er vervolgens thuis gebeurt en niet alleen vandaag, maar ook wat ook de voorgaande dagen en de komende dagen wordt gegeten. De reden dat lijners vaak “op maandag opnieuw beginnen”, is dat zij ergens de strenge regels hebben laten vieren en niet zelden daarmee strenge lijn periodes afwisselen met snaaibuien. Wanneer je dan kijkt naar een voedingspatroon over de hele week genomen, dan zal je zien dat je netto wel degelijk meer hebt gegeten dan je slankere vriendinnen!

Je komt niet aan van 1 maaltijd of 1 dinertje, het gaat over wat je gemiddeld eet. In mijn praktijk leer ik mijn klanten dan ook denken in weken en niet in dagen of maaltijden.

Zo zie je dat er meerdere verklaringen zijn voor de verschillen tussen mensen. Het goede nieuws is dat de meeste factoren beïnvloedbaar zijn!

  • Zo kun je je rustmetabolisme ten delen beïnvloeden door het opbouwen van spiermassa, krachttraining dus. Zelfs als je slaapt verbrand je meer…. dus als je ooit hebt bedacht dat je slapende slank wilt worden… 😉
  • Met het goed voor jezelf zorgen, denk hierbij aan gezonde voeding, beweging en voldoende slaap, kun je je hormoonhuishouding deels positief beïnvloeden
  • Tot slot loont het natuurlijk om je patroon van lijnen en weer aankomen te doorbreken!

Bij dat laatste wil ik je met liefde helpen! Dus ben jij er klaar voor om uit het patroon van afvallen en aankomen te stappen? Ben je het zat dat al jouw pogingen om af te vallen je alleen maar extra reserve kilo’s opleveren? Wil je ook leren hoe je kunt gaan denken in weken in plaats van dagen of zelfs maaltijden zodat je lekker kunt genieten van een dessert na je hoofdgerecht, zonder je hier schuldig over te voelen of zonder de behoefte dit de volgende dag te compenseren door je ontbijt over te slaan?

Reageer dan onder dit bericht met “Ja” en ik neem zsm contact met je op!

Ps: Laat het Corona virus je hierbij niet tegenhouden, ik begeleid je met net zoveel passie via Skype als face to face!

Zie ik je snel?

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*