Eetgedrag

Waarom diëten en voedingshypes niet werken

Overgewicht is een groeiend probleem. Minder eten en meer bewegen lijkt dé gemeenschappelijke oplossing van alle diëten en moderne voedingshypes. Maar als het zo simpel zou zijn, waarom lukt het dan zoveel mensen niet om af te vallen of om hun gewichtsverlies te behouden?

Waar diëten en voedingshypes geen rekening mee houden is het feit dat het “stillen van hun honger” lang niet de enige reden is voor mensen om te eten.

In deze huidige maatschappij zijn gezelligheid en eten onlosmakelijk met elkaar verbonden. Eten omdat er iets te vieren valt, eten tijdens een belangrijke voetbalwedstrijd op tv, uitgebreid uit eten met die vriendin die je al zo’n tijd niet hebt gezien, enz. Daarnaast worden we continue blootgesteldheid aan verleidingen en eten we vaak gewoon omdat het kan. Maar ook emoties als boosheid of verdriet geven soms aanleiding om te gaan eten. Redenen om te eten, ons waarom, zijn heel persoonlijk en kunnen van persoon tot persoon dan ook enorm verschillen.

Grip op je eetgedrag

Met een dieet beïnvloed je wel wat je eet, maar niet waarom je eet. Je kunt je nog zo hebben voorgenomen om niet meer te snoepen, wanneer jij een vreetkick krijgt als je je somber voelt, dan voorkomt een dieet niet dat jij je tegoed doet aan chocolade na een ruzie met je vriend. Dat jouw poging om af te vallen mislukt heeft dan niks meer te maken met jouw kennis over het aantal calorieën in chocolade, maar alles met jouw gebrek aan kennis over je eetgedrag en hoe je hier grip op houdt.

Om succesvol af te kunnen vallen is het daarom essentieel dat je zicht krijgt op jouw eetgedrag en eetgewoonten. Wanneer en waarom ga jij eten, en hoe kun je die gewoonten doorbreken. Met andere woorden: succesvol afvallen gaat niet over het zelfstandig naamwoord eten, maar over het werkwoord eten.

Wil je snel aan de slag met succesvol afvallen, meld je dan nu aan voor regelmatige feitjes, tips en adviezen per e-mail die je helpen om grip op je eetgedrag te krijgen. Bovendien ontvang je mijn e-book “Stop nu met jojo-en in 3 bewezen stappen” gratis!

Wil je wel aan de slag, maar doe je dat liever met begeleiding, meldt je dan vandaag nog aan voor het programma “Grip op je eetgedrag – Succes verzekerd”