Afvallen door te genieten van lekker eten…. het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het zo!

Los van het feit dat in een normaal eetpatroon echt ruimte bestaat voor die dingen die je lekker vindt, is het ook nog eens onverstandig om concessies te doen die maken dat je minder geniet van eten.

Natuurlijk zul je moeten leren genieten met mate als je succesvol wilt afvallen, maar als je dan geniet, geniet dan voluit!
Zo houd je het niet alleen leuk en aantrekkelijk om je eetgedrag te veranderen, wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat dit je nog helpt bij het afvallen ook!

Hoe zit dat dan?

Een positieve mindset helpt je niet alleen om een verandering in gang te zetten en om makkelijker betere keuzes te maken. Gebleken is dat een positieve mindset je lichamelijke reactie op eten verandert door de invloed van je gedachten op de afscheiding van het hormoon ghreline. Ghreline is een hormoon in je maag dat de eetlust opwekt. Normaal stijgt de ghrelinespiegel voordat je gaat eten, om weer te dalen nadat je hebt gegeten. Een hogere ghrelinespiegel verhoogt de kans op overeten.

In een onderzoek kregen deelnemers allemaal een milkshake die 380 calorieën bevatte. Sommige deelnemers kregen te horen dat ze een “verwen-shake” hadden, die maar liefst 620 calorieën bevatte. Andere deelnemers werd verteld dat ze een “light-shake” van 140 calorieën kregen.
De deelnemers die dachten dat ze een “verwen-shake” hadden, vertoonden na het drinken van de shake een sterke daling van de ghrelinespiegel. Bij de andere deelnemers veranderde deze spiegel niet. De deelnemers hadden feitelijk allemaal evenveel calorieën op maar de deelnemers die dachten dat ze een light-versie hadden gekregen waren psychologisch niet bevredigd. De deelnemers die de “verwen-shake” hadden gekregen bleek tevredener dan de andere deelnemers waardoor zij eerder en langer verzadigd waren.

Zo zie je dus wat mindset met je doet. Wanneer je dus alle lekkere extraatjes die het leven net wat leuker maken laat staan en vervangt door producten waar je niet gelukkig van wordt, dan bestaat dus de kans dat je uiteindelijk juist meer gaat eten, omdat je psychologisch niet verzadigd bent en daarmee de spiegel van je eetlust hormoon hoger blijft dan wanneer je mentaal meer bevrediging ervaart.

Dit wetende kun je twee dingen doen:

Je kunt er voor kiezen om heel bewust elke maaltijd en elk tussendoortje te gaan zien als een traktatie, ongeacht of dit light, mager, eiwitrijk of koolhydraatarm is.
Wanneer ik terugdenk, met name aan de vervangende producten die ik tijdens mijn diëten heb gebruikt, dan zou me dat nooit lukken. Eén stukje chocolade met suiker is namelijk toch echt veel lekkerder dan een 3 stukjes van een of andere koolhydraatarme nep variant :-).

Dit is precies de reden dat ik zelf liever kies voor optie 2. Ik ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit en ook een echt portie chips bij tijd en wijle ga ik echt niet vervang door zogenaamde gezonde eiwitrijke/ koolhydraat arme chips.
Ik geniet met mate, maar als ik geniet, dan geniet ik voluit en hoef ik mijn hoofd niet voor de gek te houden en te doen alsof!

Wat kies jij? Zou je je reactie met me willen delen?

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*