10 tips voor tijdwinst!

Wat ik vaak hoor in mijn praktijk is dat een van de belangrijkste redenen om NIET gezonder te gaan eten tijdgebrek is. We zijn druk en daardoor moe en wat is makkelijker op zo’n moment dan toe te geven aan de vraag van je kinderen om “iets lekkers” te eten of om te zwichten voor het gemak waarmee je via thuisbezorgd iets op tafel hebt staan?

Wanneer je hierin echt iets wilt veranderen, dan zul je keuzes moeten maken en besluiten moeten nemen. Omdat ik weet dat teveel gevoel van tijdsdruk je ook kan belemmeren om zelf logisch na te denken over welke keuzes of besluiten je dan zou kunnen maken, wil ik je hierbij graag op weg helpen.

Ik kan het niet voor je doen, maar ik kan wel deze volgende 10 tips met je delen waarmee jij je leven meer in balans kan krijgen en waarbij je ruimte creëert om datgene te veranderen waar je nu niet blij van wordt of tevreden over bent, zoals de manier waarop je nu eet.

Ik wens je veel leesplezier en nieuwe inzichten :-)!

  1. Focus. Multi tasken lijkt de manier om tijd te besparen, maar is uiteindelijk minder efficiënt dan wanneer je je focust op 1 taak tegelijk. Vaak moeten schakelen kost tijd en energie. Daarnaast levert het je ook (onbewust) stress op. Zet je mobiele telefoon maar eens uit en ervaar het verschil. Ongemerkt worden we op een dag heel vaak afgeleid door social media notifications. Kijk maar eens wat een tijd een dagje “offline”  je scheelt;
  2. Kijk eens kritisch naar al jouw “moeten” en vervang wat niet echt moet door wat je graag “wilt”;
  3. Kook regelmatig ruimere porties en vries een deel in. Zo bespaar je niet alleen tijd, je maakt het jezelf ook makkelijker om gezond te eten;
  4. Combineer! Ga bijvoorbeeld op de fiets naar je werk in plaats van met de auto en combineer zo meer bewegen met werken. Of ga met je gezin naar het bos in plaats van naar de film en combineer beweging en ontspanning met quality time. Let op, dit is dus niet hetzelfde als multi tasken!;
  5. Bestel je boodschappen online. Op elk gewenst moment van de dag maak je je bestelling, zonder dat je blootgesteld wordt aan alle verleidingen in de supermarkt en zonder ergernissen. Win-win-win!!;
  6. Vraag om hulp. Mijn klanten zijn vrouw, moeder, werkneemster, vriendin, dochter, enz. Maar dat zij ook een eigen persoon zijn met eigen behoeften en verlangens, dat lijkt soms vergeten of ondergeschikt. Vaak hebben zij daarnaast ook de neiging om te denken voor de ander. Om hulp vragen om ruimte voor jezelf te creëren is dan vaak ook geen voor de hand liggende oplossing. Terwijl de ander je soms behoorlijk kan verrassen wanneer je laat blijken ook maar mens te zijn! Probeer maar eens;
  7. Besteed uit. Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken, maar ik weet wel dat het uitbesteden van dingen waar je niet goed in bent, of die je niet leuk vindt enorm veel verlichting en tijd kunnen opleveren. Zo heb ik een hulp in de huishouding. Ik zie dit als een investering. Immers houd ik extra tijd over om te doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind om te doen, namelijk tijd stoppen in mijn bedrijf. Dit levert mij energie, in plaats van dat het energie kost. Door de tijd goed te gebruiken betaald de investering zich ook weer terug;
  8. Ga minder werken. Ik ben minder gaan werken om voor mezelf te kunnen beginnen. Jarenlang heb ik ten onrechte gedacht dat dit niet zou kunnen. Echter is dit ook een kwestie van prioriteiten stellen gebleken. Ja, wij hebben tijdelijk concessies moeten doen in onze leefstijl, maar we zijn er uiteindelijk veel gelukkiger van geworden!;
  9. Neem pauze en ga wandelen. Maar dit kost toch juist tijd? Dat klopt. Echter geeft deze perfecte combinatie van beweging en ontspanning (daar is tip 4 weer!) ook hernieuwde energie en ruimte in je hoofd voor nieuwe ideeën! Het maakt je productiever, waardoor je uiteindelijk efficiënter werkt en tijd bespaart;
  10. Maak een actieplan van al je “to do’s”, waarbij je rekening houdt met het afwisselen van “moeten” en “willen”. Op deze manier verdeel je je energie over de week en laat je niet aan het toeval over wanneer je “zin” hebt in die ene taak. Op deze manier is de kans het kleinst dat je bepaalde taken voor je uit gaat schuiven en gaat vermijden en uiteindelijk in tijdnood komt.

Ik ben benieuwd of en hoe deze tips je helpen. Zou je dit hieronder met me willen delen?

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*